Heb je moeite om zelf je financiële zaken op orde te brengen en te houden? Blijven er onbetaalde rekeningen liggen? Kom je elke maand te kort en begrijp je niet hoe dat komt? Dan kan Budgetbeheer je zeker helpen. Bij Budgetbeheer draag je op vrijwillige basis de afhandeling van je geldzaken over aan een beheerder. Die zorgt samen met jou voor overzicht, geeft aan waar je kunt besparen en zorgt dat de rekeningen netjes betaald worden uit de beschikbare middelen die je hebt. Dit betekent wel dat er in de basis voldoende inkomen moet zijn om aan je verplichtingen te voldoen.

Wat betekent Budgetbeheer voor mij?

Concreet betekent dit dat je inkomen op een aparte bankrekening wordt gestort. Van deze bankrekening wordt vervolgens de vaste lasten betaald door de beheerder. Onder vaste lasten worden de kosten van de eigen woning, maar ook het eventueel aflossen van de schulden. Jij ontvangt op je eigen bankrekening elke maand leefgeld om je boodschappen te doen. Samen kijken wij of je dit leefgeld wekelijks of liever maandelijks ontvangt. Daarin heb jij de keuze. 

Eerst maken wij Budgetplan, wat is dat?

De eerste stap is het uitzoeken en ordenen van jouw administratie. Daarna zetten wij samen de inkomsten en uitgaven op een rij, om inzicht in je financiële situatie te verkrijgen en met als doel om beide met elkaar in evenwicht te brengen. Het kan heel goed zijn dat je ergens geld laat liggen, zonder dat je het weet. We inventariseren samen de mogelijkheden voor een belastingteruggaaf, een persoonlijke subsidie, toeslagen, vrijstelling van gemeentebelasting, besparing of het verhogen van je inkomen.

Als alle gegevens in kaart zijn wordt een budgetplan gemaakt waarin de maandelijkse inkomsten en uitgaven staan. Daarna bepalen wij samen met jou het leefgeld.

Kom ik ook weer van Budgetbeheer af?

Het doel van budgetbeheer is dat je nieuwe inzichten aanleert en leert omgaan met het beschikbare budget. Je kan op elk moment weer stoppen, het traject is vrijwillig. Maar houdt wel in gedachten dat je niet voor niets voor Budgetbeheer hebt gekozen en dat het soms moeite en tijd kost om te wennen aan de nieuwe situatie.

Ik twijfel, is dit wel wat voor mij?

Mocht je twijfelen of Budgetbeheer wel wat voor je is, dan kun je ook kiezen voor budgetcoaching. Bij coaching beheren wij niet jouw bankrekening en betalingen, maar maken wij je financiën inzichtelijk en maak je samen met je Budgetcoach een plan, waarmee je zelf aan de slag gaat. Mocht je later toch besluiten dat je liever Budgetbeheer wilt, dan kan dat uiteraard. Je betaalt dan geen kosten voor de intake van Budgetbeheer.

Wat zijn de kosten?

Hieronder geven wij een tweetal mogelijkheden aan voor Budgetcoach. Bij Budgetbeheer Basis zien onze werkzaamheden op het vormen van het budgetplan en het verzorgen van de betalingen van de vaste lasten. Bij Budgetbeheer Volledig verzorgen wij eveneens de aanvragen van bijvoorbeeld de toeslagen, kwijtscheldingen en verzorgen wij je aangifte inkomstenbelasting. Benieuwd naar onze tarieven? Naast de onderstaande maandelijkse kosten* worden eenmalig opstartkosten in rekening gebracht. Alle tarieven kun je in onze tarieflijst vinden.

Ik wil wel, maar ik kan Budgetbeheer niet betalen. Wat nu?

Voor Budgetbeheer geldt in de regel geen bijzondere bijstand vanuit de gemeente. Dit laatste geldt wel voor de kosten van bewindvoering. In zo’n geval betaalt de gemeente meestal onze kosten. Bel of app ons voor de mogelijkheden, dan zoeken wij samen naar een oplossing.

Budgetcoaches

Marleen
Budgetcoach | Fiscaal jurist

Stel je vraag via WhatsApp!

Klik hier

Hans
Budgetcoach | Fiscaal jurist

Stel je vraag via

WhatsApp!

Klik hier